,

Artykuły 29.09.2017 | wyświetlenia: 137

Czym większy silnik tym.. większa stawka OC?

Pojemność silnika a cena polisy OC

Korelację pomiędzy wysokością składki na obowiązkową polisę a pojemnością silnika doskonale widać w kalkulatorze OC. Żeby jej dowieść, wystarczy wyliczyć ceny ubezpieczenia dla tego samochodu i właściciela, zmieniając jedynie pojemność silnika. Jako przykład rozpatrzmy polisę dla dziesięcioletniego Volkswagena Golfa z silnikiem benzynowym i przebiegiem 200 tys. km, który rocznie przejeżdża od 7,5 do 10 tys. km. Jego właścicielem jest czterdziestoletni mąż i ojciec dwójki dzieci, który dysponuje pełnymi zniżkami ubezpieczeniowym i od ponad dziesięciu lat wykupuje OC, a prawo jazdy ma jeszcze dłużej.

Posługując się powyższymi danymi, najpierw wykonaliśmy kalkulację dla modelu Volkswagena Golfa z silnikiem o pojemności 1,4 l. Okazało się, że najtańsze oferty zamykają się w kwocie 750-800 zł. Następne wyliczenie przeprowadziliśmy dla tego samego auta, tylko że z silnikiem o większej pojemności, wynoszącej dokładnie 2,5 l. W tej sytuacji kalkulator OC zaproponował najkorzystniejsze polisy w cenie wyższej o 200 zł – 950 zł to najtańsza oferta przy tej pojemności.

Żeby potwierdzić, że wraz z wielkością silnika wzrasta również składka ubezpieczeniowa, wykonaliśmy ostatnią kalkulację, uwzględniając model Volkswagena Golfa z największym silnikiem w całej serii, którego pojemność wynosi 3,2 l. Zgodnie z przewidywaniami, najtańsze OC kosztowało nie mniej niż 1000 zł, czyli aż o 250 zł drożej niż dla modelu z silnikiem o pojemności 2,5 l. Powyższe kalkulacje jednoznacznie dowodzą więc, że wraz ze wzrostem jednostki napędowej wzrasta też wysokość składki ubezpieczeniowej. Co ważne, dzieje się tak niezależnie od modelu auta i wieku kierowcy.

Dlaczego większy silnik to droższe OC

Zastanawiasz się, dlaczego większa pojemność silnika oznacza wzrost składki OC? Kluczową kwestią są metody, którymi posługują się towarzystwa, żeby określić stopień ryzyka dla danego auta. W tym celu firmy ubezpieczeniowe sięgają po statystyki wypadków, kolizji i stłuczek, które wyraźnie pokazują, że tego typu zdarzenia częściej powodują kierowcy jeżdżący samochodami z dużymi silnikami niż osoby poruszające się po drogach pojazdami z małymi i oszczędnymi jednostkami napędowymi.

Jako że duży silnik stanowi czynnik ryzyka, który w świetle statystyk podwyższa prawdopodobieństwo wyrządzenia szkody przez kierowcę w ruchu drogowym, w ślad za tym towarzystwa podwyższają również składkę dla aut z jednostką napędową o dużej pojemności. Działa tu identyczny schemat jak np. w przypadku wieku – ponieważ młodzi kierowcy powodują więcej szkód niż osoby w średnim i podeszłym wieku, dwudziesto- i dwudziestokilkulatkowie są obarczeni wyższą składką OC.

Jeżeli więc przy kupnie auta szukasz oszczędności wszędzie, gdzie się da, i nie zależy Ci na dynamicznej jeździe ani sportowych osiągach, poszukuj samochodu z silnikiem o pojemności nie większej niż 2,0 l. Dzięki temu w Twojej kieszeni zostaje dodatkowo nawet kilkaset zł, nie wspominając już o oszczędnościach, jakie daje mniejsze zużycie paliwa w przypadku aut z silnikami o niedużej pojemności.

Komentarze wyraź swoją opinię

Dodaj komentarz

Zamieszczone powyżej opisy są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Redakcja portalu kobierzyce24.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.